Pornification

Slovo pornification může mít spoustu významů – jako třeba nejnovější advertising trend, kvůli němuž značky začínají přemísťovat své reklamy z tištěných časopisů na porno stránky nebo dating apps. Jaká ale bude budoucnost porna, pokud se product placement stane jeho neodmyslitelnou součástí?

 

Sex sells – tohle nespočetněkrát řečené klišé je bohužel pořád oblíbenou praktikou marketingu. Některé značky si ale začaly s touhle nekonečně opakovanou myšlenkou pohrávat a přišly na trochu neobvyklý způsob, jak využít sex ke zvýšení prodeje: publikování reklam na online porno stránkách jako například Pornhub nebo Youporn. Diesel, který se rozhodl využít Pornhub a dating aplikace jako Tinder a Grindr pro nejnovější SS16 kampaň inspirovanou selfie generation, byl vyzdvihován v mnoha médiích, ale zdaleka není první značkou, která se k tomuto odvážnému kroku odhodlala.

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Pojďme se ale blíž podívat na to, proč je online porno takovým rájem pro reklamní aktivity. Zaprvé, i když je v naší společnosti mluvení o pornu pořád víceméně tabu, čísla mluví jasně: okolo 30% všech webových návštěv jsou právě porno stránky. Pornhub, 64. nejnavštěvovanější stránka na světě, dosahuje až 2 milionů návštěv za jedinou hodinu. Online porno, na rozdíl od takového Facebooku nebo Google Ads, nabízí svá reklamní místa za velmi nízkou cenu – v porovnání s mainstream médii jen za 1/10 ceny.

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Oslovit spoustu lidí za málo peněz, kdo by si tohle nepřál? Je tu ale háček – porno se nepyšní zrovna nejlepší reputací. Kromě toho, že je sledování porna jedním velkým veřejným tajemstvím, které všichni praktikují, ale nikdo se k tomu nechce přiznat, bylo porno odnedávna spojováno s nekalými praktikami, objektifikací, stigma; a nedávná kauza obvinění porno herce Jamese Deena z opakovaného znásilňování tomu rozhodně nepomohla. Pravdou ale je, že ani sám módní nebo kosmetický průmysl není tak úplně bezposkvrny a (a teď přichází další klišé) špatná reklama je taky reklama, což jen potvrzuje počet článků diskutujících zmiňovanou nejnovější kampaň Dieselu.

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Otázkou však zůstává, jaký vliv tohle neobvyklé spojení sexu a reklamy bude mít na vzhled a koncept porna jako takového. Budou na vás značky vyskakovat stejně jako už teď na blozích, Instagramu, Snapchatu a dalších social media? Bude pohled na reklamu na luxusní oblečení hned vedle obřího nápisu lákajícího na „penis enlargement“ něčím, nad čím ani nehnete brvou? A co teprve až se do toho zapojí virtual reality porn, koncept, který Pornhub před pár týdny představil?

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Pornification by Anna Wim & Miruna Sorescu for Kink magazine

Ať tak či tak, online porno je bezpochyby zajímavým prostorem pro reklamu, nabízejícím levnou propagaci velkým masám. Je na každé značce se rozhodnout, jestli chtějí přistoupit na tuhle novou praktiku ozpěvující pornografii i přes to, že to může přinést trochu negativní pozornosti. Jedna věc je ale jistá – sex bude nadále magickým trikem marketingu, ale možná ne tak, jak jsme doteď zvyklí.

Text: Anna Wim
Photography: Miruna Sorescu
Styling: Miruna Sorescu, Kotryna Abaravičiūtė, Anna Wim

(y)

Comments